In de categorie zichzelf versterkende patronen
Op veel scholen zien wij leerkrachten die al 30 tot 40 jaar in het onderwijsveld werkzaam zijn. Soms zelfs op een en dezelfde school! Dit zijn de mensen die wij ook wel 'het geweten van de organisatie' noemen. Tot in hun vezels kennen zij de oorsprong van de school en voelen zij zich verbonden met het leidende principe van toen. Nieuwe teamleden komen binnen met nieuwe ideeën. Hoe meer zij nieuwe ontwikkelingen willen doorvoeren, hoe meer de oudere collega zich genoodzaakt zal zien om het oude te beschermen. Ze versterken elkaar in het patroon: 'Zo doen wij het hier al jaren' versus 'Het is tijd voor verandering'. Partijen kunnen uit elkaar drijven, en de ontwikkeling staat stil. Dan is het zo behulpzaam om uit te zoomen en de intenties van beide kanten voorop te stellen: Het beste voor de leerling willen. De uitweg is om uit de bron van het verleden te putten en nieuwelingen mee te nemen in de oorsprong en het leidende principe van de organisatie. Dit is een bron van energie en inspiratie, waarmee de nieuwe ideeën gevoed kunnen worden. Dit ontspant de reflex om het oude te beschermen, het nieuwe kan een plek krijgen in verbinding met het oude.
Commentaires